[CANNES 2017] ,,Wind River”, reż. Taylor Sheridan

Podczas seansu ,,Wind river” miałem nieodparte wrażenie, że zapowiadana premiera trzeciego sezonu ,,Miasteczka Twin Peaks” miała miejsce parę dni wcześniej. Dość spojrzeć na fabułę filmu Taylora Sheridana, by skojarzenia nasunęły się same. Pośród mroźnych gór stanu Wyoming, w rezerwacie Indian, miejscowy myśliwy Cory Lambert (zaskakująco dobry Jeremy Renner) znajduje zamarznięte ciało rdzennej Amerykanki. Została zgwałcona i pobita. Jak znalazła się w środku lasu, ponad 6 mil od najbliższego miejsca zamieszkania? Przecież poruszała się boso, niemożliwym jest więc, by sama przebiegła taki dystans. ,,To wojowniczka” odpowiada na nasze wątpliwości Lambert, i rozpoczyna swoje śledztwo. Czytaj dalej [CANNES 2017] ,,Wind River”, reż. Taylor Sheridan

[CANNES 2017], ,,Nelyubov”, reż. Andriej Zwiagincew

Andriej Zwiagincew powrócił na La croisette z filmem stanowiącym swoiste ,,the best of” jego twórczości. Ponownie dokonuje on wiwisekcji rodziny, przyglądając się małżeństwu z kilkuletnim stażem. W „Powrocie” opowiadał o istocie ojcostwa, zaś w ,,Elenie” tytułowa bohaterka była matką, której na drodze do szczęścia jej dzieci nic nie mogło stanąć. „Nelyubov” stanowi  więc syntezę poprzednich dwóch dzieł. Rosjanin powraca z mroźnej północy, która była miejscem akcji ,,Lewiatana”, by udać się z kamerą do pozbawionych duszy moskiewskich apartamentów.  Czytaj dalej [CANNES 2017], ,,Nelyubov”, reż. Andriej Zwiagincew

Topografia Pamięci, Martin Pollack

Najnowsza książka Martina Pollacka stanowi swoiste the best of, zbiór przemyśleń na tematy, którymi zajmował się przez całą twórczość. Galicja, austriacki i niemiecki nacjonalizm, historyczny spadek I oraz II Wojny Światowej, nawiązanie dialogu pomiędzy Europą Wschodnią oraz Zachodnią. Jednocześnie, Austriak objawia się w tych tekstach jako emocjonalny, pełen ciepła narrator, co jest dosyć zaskakującą zmianą, zważywszy na ton recenzowanych przeze mnie wcześniej Ojcobójcy oraz Śmierci w bunkrze. Z impresyjnych notatek przebija się sentyment i nostalgia, których próżno było oczekiwać we wcześniejszych dziełach Pollacka. Używając filmowej metaforyki, Pollack zamienił dystans (i momentami szyderczą ironię) Seidla na żar i pasję Herzoga. Czytaj dalej Topografia Pamięci, Martin Pollack

Reporterski slalom

Stare dziennikarskie porzekadło mówi, że nie pisze się o własnej ulicy. Ciężko będąc zaangażowanym w opisywany temat zachować obiektywizm i dystans potrzebny do stworzenia wiarygodnego tekstu. Martin Pollack, choć zapewne to powiedzenie zna bardzo dobrze, wyszedł mu zupełnie naprzeciw i napisał reportaż o swoim ojcu. Ojcu, którego burzliwe życie z pewnością na książkę zasługiwało.

Czytaj dalej Reporterski slalom

Recenzje filmów i literatury